Leaving on a jetplane.

När jag var liten flög jag ganska mycket, jag bodde här i norrland med pappa medans mamma bodde på västkusten dit jag flög varje skollov. Jag avskydde det, inte flygningen i sig men den där påsen dom hängde runt halsen på mig med namn, slutdestination och biljetter. Efterssom det inte alltid gick direktflyg mellan Sundsvall och Göteborg har jag spenderat många vansinnigt trista timmar i nån inhägnad barnhage på Arlanda. Egentligen var det business-loungen men att förklara lyxen med fruktskål, kaffemaskin och gratis dagens industri för en rastlös åttaåring är ett hopplöst projekt. Det fanns inte nog med Kalle Anka och Min häst att uppbåda på Arlanda för att få mig att betrakta loungen som något annat än ett rent fängelse. Att jag även fick bli hämtad i loungen, eskorterad till gaten och sen sitta längst fram i planet, inom synhåll för flygvärdinnan, såg jag som ett rent hån och var alltid tjurig.

Min ovilja mot flygplatser har gått över och är numera ersatt med ren kärlek. Jag älskar att strosa runt i tidningsshopen, ta en kaffe eller ett glas vin i baren och titta på folk. Nån timmes väntan på (större) flygplatser är inget jag blir direkt ledsen av om det inte går till överdrift.

Ett barndomstrauma som dock ännu sitter djupt i mig är att jag än idag med våld får hindra mig själv från att börja prata göterborgska så fort jag kliver av ett flygplan -oavsett destination. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för nya bekantskaper på resor att nej, jag kommer inte från göteborg, är inte född där och har egentligen aldrig ens bott där. Jag pratar göterborgska ändå. För att jag har flugit dit så många gånger. Ett mycket bra sätt att bli betraktad som vrickad redan från scratch.

Känner även igen mig i tvångstanke nr ett i det här inlägget. Men vart jag än landar kan jag vara säker på att jag kommer få kväva impulsen att prata göteborgska vid landning.


Kommentarer
Postat av: Bling Bling

Flygplatser är förträffliga små påfund.
Bus och tågstationer är det motsatta.

2008-04-01 @ 22:00:31
URL: http://svartblogg.blogg.se
Postat av: Lucy

haha, skönt! Nu känner jag mej inte så ensam längre:)

2008-04-01 @ 22:11:46
URL: http://lucy-thelucyshow.blogspot.com/
Postat av: Curly

Bling; Bus är också förträffligt ;) Bussar kan man dock undvara, lätt.

Lucy; Vem vet, en vacker dag kanske någon bredvid
dig på en flight frågar dig vart ni är på väg, på göteborgska ;)

2008-04-01 @ 22:59:47
URL: http://trilska.blogg.se
Postat av: B.

Bus är allt annat än motsatsen till förträffligt. =) Snabbt men fel har jag ärvt från min mor.

2008-04-01 @ 23:03:33
URL: http://svartblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0