Två katter, 80 mil och en kvinna nära sammanbrott

Resa med katter är idioti. Rakt av. Burar, lugnande medel, filtar indränkta i för katter "lugnande feromonspray" (läs illaluktande, dyr skit). Fuck it all. JAG hade behövt lugnande. Lilla C VÄGRADE sitta i buren och ägnade sig istället åt ap-liknande beteende i min famn medans C the fatcat gjorde sitt bästa för att förmedla för omvärlden att jag hade stuckit kniven i honom, minst. Men vid tågbytet i Stockholm slog visst min självbevarelsedrift till. Det som alltid händer när den yttre världen blir mig övermäktigt påfrestande. Jag somnade och sov som en klubbad säl(fantastisk egenskap, ohyggligt praktisk i samband med separationer, dödsfall och resa med the evil cat-twins from hell) tills tåget var framme och alla hade klivit av. Förutom den otroligt artige spanska backpackern som jag helt sonika i sömnen hade bestämt mig för att luta mig mot, mumla ljuva ord i sömnen åt och dreggla på. Allt medans C the fatcat olyckligt pep i sin bur. Stackars sate. Spanjoren alltså. Sen sköttes den vanliga proceduren "glömma-väskan-på-tåget-springa-tillbaka-som-en-tok" med det udda tillägget "Du tjejen, kolla så ingen snor mina katter! 2 sekunder, tack!" och vi var framme.

Min mamma som i många långa telefonsamtal har bedyrat sin ovilja mot mormoderskapet och vårdnaden om mina djur slöt dom märkligt nog genast vid sin barm och beväpnad med en burk tonfisk har hon vunnit deras eviga vördnad, respekt och kärlek. Känns någorlunda lovande inför framtiden. Nu bor C the fatcat och Lilla C här tillsvidare. Kanske till våren. Kanske tills kära mor har upptäckt vad tjugo kattklor kan åstadkomma med en House-soffa, det vet man inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0