Nemo who?

Jag ar i Cairns nu. Tidigare idag var jag pa stora barriarrevet och dok, 2 dyk och ett par timmars snorklande senare ar jag trott, trott och barnsligt lycklig. Jag har inte dykt sedan jag tog mitt cert for 4 ar sedan, har inte alls manga dyk i ryggsacken men jag kommer aldrig glomma dom dar forsta dyken i Thailand. Tyngdlosheten, fargerna, djurlivet och friheten att andas under vatten.

Idag fick Thailand storstryk.

Jag minns att min pappa i sin stoooora boksamling hade en bok (som jag nu har) som hette "Hajar". En dokumentarbok om ett tyskt par som hade dykt sig runt varlden, fotograferat och dokumenterat, inte bara hajar utan muranor, rockor, maneter, koraller, skoldpaddor och fisk av alla dess slag ocksa. Jag var helt absorberad av den dar boken nar jag var liten, tittade pa bilderna i timmar och helst ville jag traffa en murana. Jag hade boken i mitt rum sa lange jag bodde hemma och tittade, och sa smaningom laste, i den lite da och da. Och anda sedan dess har jag velat dyka, se dom dar bilderna live. Och idag har jag sett manga av dom dar bilderna, live. Visst sag jag mycket djur nar jag tog certet i Thailand ocksa men idag..magi. Ingen murana dock men overkligt manga sorters fargglada fiskar i alla storlekar, koraller, gigantiska musslor, blackfiskar. Vart jag an vande blicken bara kryllade det av liv, bara nagra meter under ytan..och vet ni...jag sag en haj!

En ratt liten en dock, ca en och en halv meter black tipped reef shark, vad nu den kan heta pa svenska.
Hade inte guiden redan innan dyket namnt att dom var ganska vanliga, och ofarliga hade jag val formodligen glomt att andats och drunknat pa flacken men nu var det bara..magiskt.



Det har var vart tva skitnatter i Brisbane, latt.


Kommentarer
Postat av: torgnysdotter

nu e jag avis. Jätteavis. Jävla dumma du.



Vet du att jag faktiskt har räddat livet på en (mycket liten) revhaj på maldiverna en gång. Det är min konstigaste merit.



2008-11-19 @ 14:26:57
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Mims

Det var faktiskt helt fantalastiskt! Beratta da, nu blev jag ju nyfiken!

2008-11-21 @ 07:27:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0