Guilty Pleasure

Sigge Eklund har lanserat boktipset. En självklar succeidé, folk läser och boktips är skoj.

Själv får jag ångest av hela konceptet, jag läser på tok för mycket dynga för att publicera det hela på internet. Jag läser "kvalitetsböcker" också, men för varje fin-bok så stryker det med två skäms-böcker. Dom där jag läser istället för att se på tv, dom där jag fnissar åt i badkaret med blöta fingrar och som sen dumpas iväg till någon. Som en stor offentligt skämshylla av böcker, öppen för alla att håna. Skulle inte tro det.

Dessutom har jag sedan länge en starcrush på Sigge Eklund och blotta tanken på att presentera en läslista bestående av två tredjedelar lättsmält slitochgevidare-chicklit-taskigadeckaremedförutsägbartslut-böcker på en sajt som han har lanserat och där det finns ens en mikroskopisk chans att den flimrar förbi på en Eklundsk dataskärm ger mig skämsrysningar.

Jag vet hur det skulle sluta, jag skulle få ångest av den där sajten, tvinga mig själv att läsa Joyce Carol Oates fast jag i verkligheten alltid har läst några sidor i hennes böcker och sedan gett upp, undantaget "Blonde", den läste jag nästan ut. (Jag fattar inte Oates, tycker bara att hon är trist men på något vis är det lika pinsamt att erkänna som att man gillar Per Gessle.Vilket jag inte gör men ni fattar.) Jag skulle börja läsa andras listor, jämföra, skarva en recension här och ha låtsas läst någon litteraturpristagare där. Flasha med Doris Lessing när jag egentligen ligger och fnissar åt Martina Haag innan jag somnar.

Det går inte.
Icke.

( Just nu läser jag Ray Kluuns En sorts kärlek. Den får jag cancerångest av men i gengäld kan jag läsa den bland folk utan att skämmas.)

Kommentarer
Postat av: B.

Jag är periodare när det kommer till allt utom alkohol.

(För alkohol gäller med kroniskt beroende.)



Börjar med något som jag gillar.

Gör det maniskt.

En månad.

Eller högst två.

Sedan falnar mitt intresse, oerhört.

För att sedan återkomma ett år senare.

Och sedan försvinna, en till två månader senare igen.



Det var dock länge sedan jag var bok"intressead".

Men när jag återkommer i en mani ska jag kontakta dig för tips.

Vare sig du vill det eller inte.



2009-04-26 @ 21:28:48
URL: http://svartblogg.blogg.se/
Postat av: Beatrix Vnunk

Meh! Du måste ju sluta tänka så där om litteratur. Du bestämmer vad som är kul och bra för dig. Basta.

Den där Sigge är ju skitlöjlig i sitt "jag fortsätter aldrig läsa en dålig bok-pretto".



Däremot funkar tipsfunktionen så där. Bok.nu är bättre.

2009-04-27 @ 12:12:49
URL: http://retronyttgods.blogspot.com
Postat av: Mim

Benny; sådär är jag oxå med nästan allt. Fast jag tycker alltid om att läsa. Och röka. Hm.



BV; Haha, det är inte direkt så att jag ligger sömnlös, och jag läser precis vad jag vill läsa. Dessutom skulle det inte förvåna ens mig själv om jag snart har en egen boklista, jag hade inga planer på att använda facebook heller men kom på andra tankar. Karaktärslös?



Men jag vidhåller ändå att jag är övertygad om att folk presenterar prettolistor som nog inte matchar verkligheten. Och även jag slutar läsa när jag tycker böcker är dåliga. Fattar inte varför man ska fortsätta?

2009-04-30 @ 18:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0