Vad som göms i snö..

Konstaterar yrvaket efter en lååång vinter att man återigen kan se mark under snön och att det är sol ute. Marken har man väl vid närmare eftertanke sett ett tag och sol fick vi i mängder på Gran Canaria. Så till den milda grad att somliga av oss flög* hem med brännskador. Inte jag dock, jag är mitt bruna jag till trots ganska flitig med solskydd.

Precis som med det mesta annat så lärde jag mig den läxan den hårda vägen. Fast jag får nog betraktas som oskyldig i sammanhanget. Jag är ju född i Afrika och spenderade mina första år pendlandes mellan Sundsvall och Addis Abeba, Etiopien. Som litet barn hade jag nog därför ett ganska bra skydd mot solen. När jag var åtta och pappa på en Greklandsresa liksom antog att hans lilla mulattdotter fixar det utan solfaktor efter flera år i svenskt klimat så räcker det väl med att säga att natten spenderades på balkongen, gråtandes och med grekisk youghurt i ett klibbigt lager över min lilla brända kropp.

Därav duktigheten med solskydd. Svart på en kvart blir jag ändå.


*Dessutom har jag nu sett arlanda komma farande mot mig i rasande takt från cockpit i ett flygplan. Flyga kommer aldrig mer bli detsamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0